B2B Marketing

Het grootste verschil tussen consumenten marketing (B2C marketing ) en business marketing (B2B marketing) is dat industriële producten worden geleverd aan organisaties in plaats van de consument. Bij industriële goederen is er sprake van een afgeleide vraag, organisaties gebruiken het om mee te produceren of om door te verkopen. De vraag naar de goederen is afhankelijk van de uiteindelijke vraag naar de consumentenproducten waarin het wordt verwerkt. In de B2B marketing zijn markten kleiner, maar orderwaardes doorgaans hoger dan in de B2C markt.

 

Decision Making Unit (DMU)

Afnemers in de business to business marketing verschillen sterk in koopgedrag. Inkopers zijn technisch vaak beter onderlegd en zijn zich meer bewust van de inkoop in vergelijking tot consumenten. Impulsaankopen komen zelden voor. Een duurzame relatie tussen de verkopende en de aankopende partij is essentieel. Vaak heb je ook te maken met een Decision Making Unit (DMU), waarbij aan de zijde van de kopende partij er meerdere mensen betrokken zijn. Bij B2B ligt veelal de nadruk op rationele eigenschappen van producten en diensten. Overigens speelt emotie zeker een rol speelt in beslissingstrajecten; ook in de B2B marketing doen mensen immers zaken met mensen.

 

Leadgeneratie in B2B marketing

Ook bij B2B marketing gaat het om leadgeneratie en realiseren van up-selling bij huidige klanten. De middelenmix wijkt niet veel af van de business-to-consumer marketing. De nadruk ligt op bewijsvoering en structurele marktbewerking. We zien steeds vaker de inzet van Linkedin om leads te genereren of salesgesprekken voor te bereiden. In de ontwikkeling van CRM systemen wordt de integratie van Social Media Marketing B2B steeds meer meegenomen. B2B content marketing steeds meer gezien als dé leadgeneratiemethode van nu en de toekomst. Hiermee kunnen we bestaande leadgeneratiemethodieken uitstekend aanvullen.

 

Op zoek naar rendement?

Bureau Klantzicht ondersteunt uw B2B marketing bij het definiëren van een heldere propositie, het kiezen van een effectieve offline marketing strategie of online strategie, het vervaardigen van een businessplan en marketing plannen en de uitrol naar geschikte middelen. Wij hanteren geen standaard business plan model maar hanteren maatwerkoplossingen. Met als doel meer rendement uit uw marketing inspanningen: meer klanten, meer omzet.