Veranderingen in installatiebranche
Het onderzoeksrapport RADAR 2020, in opdracht van brancheorganisatie Uneto-VNI, stelt dat in 2020 de woning niet meer de plek is om alleen te wonen. Alles komt samen. Werk, wonen, recreatie en interactie met anderen. Rond 2015 verwachten mensen persoonlijk instelbaar comfort. Mensen investeren niet in individuele installatieproducten maar in een integrale oplossing. De opdrachtgever schaft geen installatie aan, maar wil tien jaar comfortabel wonen en werken. Een oplossing op maat voor ieders wens en de opdrachtgever die consumeert en stuurt tegelijkertijd. De relatie tussen installateur en consument is essentieel voor succes. In 2020 werken installateurs samen in een dynamisch netwerk. Hij is niet langer de duizendpoot die alles zelf levert, maar organiseert de beste oplossing voor zijn opdrachtgever. Hij is een single point of contact.
Nieuwe ondernemersstijl nodig
Dit toekomstbeeld heeft grote impact op de installateur: ontwerp van nieuwe verdienmodellen en businessplan, als single point of entry werken in een netwerk van bedrijven in een andere dynamische setting, investeren in kennis en innovatie, en naast projectmanagement ook klantmanagement en klantgerichtheid ontwikkelen. Deze en andere ingrijpende veranderingen vereist ontwikkeling van nieuwe visies en inzichten, vertaling van de nieuwe visie naar operationeel resultaat en nieuwe competenties.
Klantgerichtheid: de oplossing
Bureau Klantzicht heeft bijna tien jaar ervaring rondom klanttevredenheid in installateursland en in de bouw, weet welke krachtenvelden (MVO, People Planet Profit, Cradle to Cradle, BIM, DBFMO, MJOP) actief zijn. Charles Darwin zag het al lang geleden: het is niet de slimste of de sterkste die overleeft maar diegene die zich het beste en snelste aanpast aan de veranderende omstandigheden. De nieuwe installateur ontwikkelt relevante klantwaarde, verkoopt klantwaarde en levert klantwaarde. Vanuit de expertise Customer Engagement helpt Bureau Klantzicht uw organisatie succesvol aanpassen door een onderscheidende klantwaarde te ontwikkelen en door klantgericht te werken.