Klantgerichtheid als organisatie-DNA
De Sales Manager: “Wij zijn commercieel, dus wij zijn klantgericht”, de Key Accountmanager “Ik weet wat mijn klanten willen” en de Accountmanager: “Ik verkoop wat mijn klant vraagt.” Herkenbare uitspraken? De realiteit is : loyaliteit is helaas geen gegeven meer. Klanten gaan zonder schuldgevoel shoppen bij uw concurrenten als zij denken een betere propositie te kunnen bemachtigen. Reden kunnen ondermeer zijn: ontevredenheid over een eerdere levering, een lagere prijs, een snellere aanbieding of betere leveringsvoorwaarden.
Klantwaarde creëren
Heeft u uw klanten vanuit klantenservice wel eens (door)gevraagd wat zij nu echt van uw bedrijf, product, dienstverlening, service en medewerkers vinden? Wat is uw klantwaarde? Waarom kiezen klanten voor u en wat hebben zij in de toekomst nodig? Wat is de reden achter dat offertes geen opdracht worden? Hoe zijn de uitkomsten vertaald naar procesoptimalisatie en naar de personele organisatie? In de praktijk blijkt dat de focus eerder op interne zaken dan op de klant ligt.
Concurrentie ligt op de loer
Wanneer de resultaten van uw commerciële organisatie acceptabel zijn, is de kans groot dat het klantbewustzijn onder uw management en medewerkers niet sterk aanwezig is. Uw klant zou zo maar eens kunnen beslissen de volgende keer naar uw concurrent over te stappen, simpelweg omdat hij in zijn ogen klantgerichter opereert. Bureau Klantzicht heeft een scherp oog voor klantgerichtheid vanuit een brede visie. Wij kunnen uw organisatie op weg helpen naar een betere customer experience, een hogere klanttevredenheid en klantretentie.
Toe aan betere klantgerichtheid?
Maak met ons een afspraak voor vrij BLIJVEND advies dat uw organisatie op weg helpt naar een betere customer experience, een hogere klanttevredenheid en klantretentie.