parfum 1200x400Retail Technologie1200x400

Technologie wijzigt retail & distributie landschap

In een publicatie van sectordeskundige ABN-AMRO worden de trends en verwachtingen in de retail als volgt samengevat:

  • Explosieve groei in technologie zal de retailsector in de komende tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen honderd jaar
  • De fysieke winkel blijft een belangrijk verkoopkanaal zolang technologische innovaties goed worden geïntegreerd in het totaalaanbod
  • Technologische mogelijkheden bieden steeds beter betaalbare oplossingen voor veel behoeften en problemen van winkeliers

Technologie wordt namelijk steeds sneller, beter en goedkoper. Binnen vijf tot tien jaar wordt virtueel thuiswinkelen gangbaar. In het komende decennium komen er allerlei slimme producten op de markt, die retailers een andere rol in de keten geven. Dit beïnvloedt het gedrag van consumenten en hun voorkeuren. In de laatste tien jaar lag hierbij de nadruk op gemak. In de komende tien jaar komt er steeds meer nadruk op een positieve klantervaring, een gepersonaliseerde klantenbenadering en maatwerk met behulp van zelfcreatie of co-creatie. Er tekent zich een tweedeling af tussen bedrijven die technologie succesvol inzetten en bedrijven die dat niet doen. Bedrijven die technologie met succes toepassen, winnen marktaandeel. Zij kunnen hun marges vergroten ten koste van bedrijven die dat niet doen. Prijsdruk is het blijvende effect van de transparantie van het internet.

 

Human2Human marketing

Retail2020 geeft in haar publicatie aan dat klanten nog veeleisender worden en vragen om een nog gepersonaliseerder producten- en dienstenaanbod. Het gaat van B2C naar H2H-marketing

  • De consument wil altijd en overal kopen. Belangrijk als retailer om te voldoen aan deze wens
  • Persoonlijke aandacht wordt steeds belangrijker. Voor de retailer maar ook voor de consument.
  • Winkelcentra en -straten moeten een sterk DNA gaan ontwikkelen en het verschil gaan maken om consumenten te binden en te boeien
  • Emotie doet kopen. Het is essentieel en emotie en beleving een dominante plaats in het aanbod te geven en daarmee de consument te verleiden
  • De nieuwe retailer kent zijn klant en weet hoe hij om kan gaan met de nieuwe ontwikkelingen en in ‘dialoog met de consument’ kan blijven.

 

Is uw organisatie voorbereid?

Heeft u behoefte aan advies of een sparringpartner op het gebied van retail of distributie? Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in retail en distributie waar u gebruik van kunt maken. Maak een vrijblijvende afspraak voor een eerste kennismaking.